tirsdag 17. november 2009

Hvilken menighet tilhører du?

Har noen spurt deg hvilken menighet du tilhører? Så fort du svarer, blir du satt i bås. Du tilhører den eller den ”klubben” med sin forstander/pastor/prest - med sine lærefedre, doktriner, regler, strukturer, møter og aktiviteter. Men vet du hva; Du kan ikke ”tilhøre” menigheten – sjekk bibelen. Derimot kan du tilhøre Jesus Kristus – da ER du Hans menighet (gresk ekklesia).

Ja - du kan komme og gå til religiøse møter, grupper, klubber, stevner og samlinger. Men du kan aldri komme og gå til Guds levende menighet. Sjekk din bibel! Hvis du er frelst da ER du lagt til menigheten, konstant, døgnet rundt, Apg. 2,47.

Menigheten er alltid samlet – rundt Kristus! Det handler ikke om å samles i hus – men om å VÆRE et hus. Menighetslivet handler dypest sett om at du og jeg skal VÆRE et hellig tempel hvor Guds Hellige Ånd bor og trives.

Derfor er Jesu menighet ikke en bygning av tre eller stein - den er en bygning av alle troende. Vi ER, ifølge NT, levende steiner i Guds bygning. Du kan derfor ikke komme eller gå til menigheten. Du kan VÆRE menighet.

Menigheten er alle som følger Jesus uavhengig av møtested, møtefrekvens og ”pastortilhørighet”. ”Mine sauer hører Min røst, Jeg kjenner dem, og de følger Meg,” forklarte Jesus i Joh. 10:27.

De avgjørende ekklesiastiske spørsmål er derfor; Hører vi Hans røst – Kjenner Han oss – Følger vi Ham? Eller følger vi et menneskegenerert program.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar